Kluczowym elementem wyposażenia pojazdów są przewody rozruchowe — niezależnie od tego, czy jest to osobowy samochód, tir lub bus. W naszej ofercie znajdziesz zestawy kabli rozruchowych z miedzianych przewodów spawalniczych, które zaprojektowano, by zapewniały niezawodność i bezpieczeństwo w każdych warunkach, zwłaszcza kiedy akumulatory są szczególnie narażone na awarie. Zastanawiasz się, czym różnią się nasze modele od standardowych, tanich produktów dostępnych na rynku? Pozwól, że Ci to szczegółowo wyjaśnimy.
Przewody rozruchowe to niezbędne akcesorium w każdym samochodzie, zwłaszcza w zimie, kiedy akumulator może odmówić posłuszeństwa. Jednak nie wszystkie przewody są takie same i nie każde nadają się do każdego pojazdu. W tym artykule dowiesz się, czym się różnią profesjonalne przewody rozruchowe od zwykłych tanich produktów i jaką budowę powinny mieć porządne przewody rozruchowe.
Czym się różnią profesjonalne przewody rozruchowe?
Profesjonalne przewody rozruchowe charakteryzują się kilkoma cechami, które odróżniają je od tanich i niskiej jakości produktów. Oto najważniejsze z nich:
- Grubość rdzenia i rodzaj kabla- to najistotniejszy parametr, który wpływa na skuteczność i bezpieczeństwo przewodów rozruchowych. Rdzeń powinien być wykonany z czystej miedzi, która bardzo dobrze przewodzi prąd. Jego grubość jest równie ważna. Dobre kable rozruchowe powinny być wykonane z jak najgrubszego przewodu miedzianego (16-35 mm2 ), który gwarantuje odpowiednie przewodzenie prądu. W tańszych produktach często izolacja stanowi większość grubości kabla, a rdzeń jest cienki i słaby często wykonany z aluminium pomalowanego na "miedziany kolor", lub zawierające kilka miedzianych drucików. Taki kabel może się szybko nagrzać, stopić lub nawet zapalić pod wpływem wysokiego natężenia prądu. Nasze przewody wykonujemy jedynie z kabla spawalniczego z rdzeniem 100% miedzianym. Dodatkowym atutem kabli spawalniczych jest to że są bardzo elastyczne również w niskich temperaturach. Stosujemy kabel spawalniczy wyłącznie polskiej produkcji firmy Elpar lub Elektrobabel.
- Jakość zacisków - to drugi, ale nie mniej ważny element dobrych przewodów rozruchowych. Zaciski, zwane potocznie żabkami lub krokodylkami, służą do podłączania kabli do biegunów akumulatora. Powinny być solidne, mocne i mieć miedziane wkładki w miejscu styku z biegunem akumulatora. Najlepsze żabki posiadają też taśmę miedzianą łączącą obie części krokodylka dzięki czemu zwiększa się powierzchnia styku krokodylka z bolcem akumulatora i ilość prądu przekazywana do odpalanego auta. Dobre krokodylki mają też mocowanie kabla w przedniej części, zamiast z tyłu, dzięki czemu płynący prąd nie przechodzi przez stalowe elementy krokodylka a od razu płynie przez miedziane wkładki na jego końcach. Wszystkie te cechy mają stosowane w naszych przewodach zaciski Max Cu-T firmy Stef-Pol.
- Mocowanie kabla - ostatni również istotny element który charakteryzuje porządne przewody rozruchowe to sposób mocowania kabla do krokodylka. W tanich przewodach kabel jest najczęściej przytwierdzony do krokodylka w tylnej jego części zagnieciony lekko małymi wystającymi "blaszkami" zmniejsza to znacznie powierzchnię styku, powoduje znaczne nagrzewanie się w tym miejscu i bardzo łatwo wysuwa się z mocowania. Najlepsze przewody rozruchowe mają kabel zamocowany w ten sposób, że najpierw kabel jest zaciśnięty w miedzianej końcówce a póżniej przykręcony do przedniej części krokodylka za pomocą śruby. W przewodach które produkujemy zakuwamy kabel w miedzianej cynowanej końcówce za pomocą praski hydraulicznej o sile nacisku 16-20 ton co sprawia że niemożliwe jest jego wysunięcie.
Podsumowanie
Profesjonalne przewody rozruchowe to nie tylko kwestia estetyki czy prestiżu. To przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa i skuteczności uruchamiania samochodu w sytuacjach awaryjnych. Dlatego warto zainwestować w porządne kable rozruchowe, które będą służyć przez wiele lat i nie zawiodą w najmniej odpowiednim momencie. Pamiętaj, że tanie kable rozruchowe mogą być drogie w skutkach. Nie ryzykuj i wybierz profesjonalne przewody rozruchowe naszej produkcji.
Czym kierować się przy wyborze przewodów rozruchowych?
Ich wybór jest kluczowy dla bezpieczeństwa i efektywności uruchamiania pojazdów w różnych warunkach. Najważniejszymi aspektami, na które należy zwrócić uwagę, wybierając przewody rozruchowe, są: grubość rdzenia i rodzaj kabla, jakość zacisków, oraz sposób mocowania kabla do zacisków.
To trzeba wiedzieć
Grubość rdzenia i materiał, z którego jest wykonany, bezpośrednio wpływają na skuteczność i bezpieczeństwo przewodów. Rdzeń z czystej miedzi o odpowiedniej grubości (16-35 mm2) zapewnia najlepsze przewodzenie prądu, minimalizując ryzyko przegrzewania się i uszkodzeń kabla. Tanie produkty często posiadają rdzeń z aluminium lub niewielką ilość miedzianych drutów, co jest niewystarczające.
Jak ważna jest jakość zacisków w przewodach rozruchowych?
To elementy odgrywające szczególną rolę w zapewnieniu solidnego i bezpiecznego połączenia z akumulatorem. Zaciski powinny być wykonane z trwałych materiałów z miedzianymi wkładkami, co zapewnia lepsze przewodzenie prądu i zwiększa bezpieczeństwo użytkowania. Najwyższej jakości modele mają również taśmę miedzianą łączącą obie części, co poprawia przewodnictwo.
Czy sposób mocowania kabla do zacisków ma znaczenie?
Tak. Sposób mocowania kabla do zacisków ma znaczący wpływ na trwałość i bezpieczeństwo połączenia. W porządnych przewodach rozruchowych kabel jest mocowany w miedzianej końcówce, a następnie przykręcany do przedniej części zacisku, co minimalizuje ryzyko nagrzewania się i zapewnia stabilność połączenia.